Skip to content

Wat zal ik eens gaan tekenen?

25 juli 2012

Ik heb deze compositie tijdens het maken van vrijblijvende schetsjes ontdekt. Het jongetje is belangrijk in het beeld maar maakt qua oppervlakte maar een klein onderdeel van het schilderij uit. De omgeving kostte veel meer tijd om vast te leggen, zodat hij dan ongestoord elders kon gaan spelen.

Bij het schilderen van de bloemetjes op het tafelkleed heb ik hulp gehad van zijn zusjes.

Interieur met tafelkleed

Interieur met tafelkleed (formaat 40×30 cm, olieverf op doek)

Tekening Tafel

Tekening Tafel (formaat 30×20 cm, conté op papier)

———————-

I discovered this composition while making free sketches. The boy is important in the picture, but in terms of area he makes only a small part of the painting. The surroundings took much more time to record so he could play elsewhere undisturbed.

In painting the flowers on the tablecloth, I had help from his sisters.

4 reacties
  1. Henk Bos permalink

    Het schilderij op doek straalt wat gezelligs uit, een vertrouwde omgeving, met donkere kleuren waar het hoort, knap !

  2. beautiful work!

  3. Bertie van der Spek permalink

    Wat een leuk idee de zusjes mee te laten schilderen. Dat vergeten ze nooit. het is een mooi schilderij geworden. Ik zie dat je op een los doek schildert. Hoe breng je dat later over op een andere ondergrond? Lijm je het op een harde onderlaag, of span je het doek op? Ik ben benieuwd.
    Groet, Bertie van der Spek.

    • Bedankt voor de complimenten.

      @Bertie: Ik schilder regelmatig op onpgespannen doek. Als ik het schilderij de moeite waard vind span ik het later op. Als ik het schilderij niet goed genoeg vind neemt het in elk geval niet te veel ruimte in beslag. Als ik olieverfschetsen maak waar de kans groot van is dat ik er verder niets mee doe laat ik zelfs de overslag weg. Om doek te sparen. Als ik dan toch tevreden ben over het resultaat plak ik het op paneel met zuurvrije boekbinderslijm. Dit is minsten zo degelijk maar kost wel wat meer tijd.

Geef een reactie

